Skip to main content

Verhalen

Maak kennis met Simon

Maak kennis met Simon!

Kwaliteitscoördinator

Ik ben Simon, inmiddels vijf jaar in dienst bij Groupe Atlantic Nederland, en werk nu iets meer dan een jaar als kwaliteitscoördinator. Vijf jaar geleden begon voor mij een loopbaan die ik destijds niet helemaal had zien aankomen.

Een onverwachte start

Vanwege mijn opleiding IPO had ik aanvankelijk gesolliciteerd op de functie van Product Development Engineer maar helaas, de vacature was al ingevuld. Na het 1e kennismakingsgesprek werd mij aangeboden om een andere functie op de serviceafdeling te bekijken. Die rol klonk uitdagend en interessant, vooral vanwege de technische affiniteit.

En zo begon ik op de serviceafdeling. Eigenlijk was het plan dat ik vooral back-end taken zou overnemen van een servicecollega, maar uiteindelijk begon ik op technisch support. Dat was een flinke omschakeling: zowel letterlijk als figuurlijk. De druk lag hoog en mijn technische kennis was minimaal.

Maar ik kreeg de ruimte om te leren, vragen te stellen en hulp te vragen. En dat laatste vind ik nog steeds kenmerkend voor onze organisatie: we doen het écht samen. Geen holle woorden, maar werkelijkheid. We hebben een hecht team dat altijd voor elkaar klaarstaat, met welke vraag dan ook.

Van starter tot expert

Toen ik in juni 2020 begon, was de serviceafdeling een stuk kleiner.  Inmiddels zijn we met twaalf collega’s, meer dan verdubbeld dus, maar de kern is niet veranderd. De cultuur van samenwerken, leren en elkaar ondersteunen is gebleven.

In de eerste periode heb ik hier alles geleerd. Van het netjes en zakelijk opnemen van de telefoon tot het beantwoorden van dieptechnische vragen. Door die ruimte en begeleiding heb ik niet alleen vakkennis opgedaan, maar ook mezelf ontwikkeld. Ik begon als starter op de arbeidsmarkt, met weliswaar een eerdere werkgever achter de rug, maar in een totaal ander vakgebied. Dit was allemaal nieuw voor mij.

Na mijn start op technisch support groeide ik door naar service engineer. Daarin lag de nadruk meer op 2e lijns technisch support, ondersteuning van praktijktrainingen en het verder analyseren van FAQ’s. Dit is een nieuwe en brede functie binnen de organisatie.

Wat ik nu doe

Als kwaliteitscoördinator ga ik dieper in op techniek, gebruik en marktfunctionaliteiten. Ik ben altijd opzoek naar manieren waarop we onze producten én onze service kunnen verbeteren. Dat kan gaan om betere handleidingen, FAQ’s voor onze website, duidelijkere informatie of aanpassingen in het product zelf. Omdat de kwaliteitsfunctie bij Groupe Atlantic Nederland vanuit de serviceafdeling wordt aangestuurd, zitten we dicht op de bal. We hebben intensief contact met klanten en kunnen daardoor waardevolle kennis delen en verbeteringen concreet doorvoeren in producten, systemen en oplossingen.

Juist de diepere analyses, preventieve maatregelen en verbeterprojecten vind ik heel interessant. Soms betekent dat samenwerken met onze R&D-afdelingen, met collega’s wereldwijd, leveranciers, de verkoopafdeling en natuurlijk met klanten zelf. Eigenlijk werk ik met alle stakeholders die invloed hebben op de kwaliteit van onze producten en processen. Een kritische, realistische blik is hierbij essentieel.

De functie is nog relatief nieuw, dus ik heb veel vrijheid om te ontdekken hoe ik dingen wil opzetten. Dat is ontzettend leuk maar soms ook uitdagend. Vooral in het begin moest ik mijn plek vinden tussen alle afdelingen en processen. Inmiddels zit ik gelukkig steeds vaker direct “aan tafel” bij nieuwe projecten en lijnen.

Leren en groeien on the job

Wat ik mooi vind aan mijn loopbaan bij Groupe Atlantic Nederland is hoe je hier “on the job” kunt leren. Zeker op technisch vlak leer je in razend tempo. Dat geeft veel voldoening. Met een kleine technische affiniteit kun je al enorm snel groeien.

Die leercurve geldt trouwens niet alleen voor techniek. Ook vaardigheden als empathie, geduld, daadkracht, snel schakelen en helder communiceren zijn cruciaal in deze branche. En ook die skills heb ik hier on the job geleerd. Je hoeft niet binnen te komen met alle diploma’s of uitgebreide ervaring. Zelf ben ik in veel van die vaardigheden gegroeid, juist door de ruimte die ik kreeg. Wat ik tekortschiet in het één, compenseer ik met het ander, en mijn collega’s ondersteunen me daarin.

Persoonlijk Contact

Onze markt ontwikkelt zich razendsnel. Nieuwe technieken en innovaties volgen elkaar op, zeker op het gebied van duurzaamheid. Dat maakt het werk dynamisch en uitdagend. Geen dag is hetzelfde. Soms is het rustig, soms staat de telefoon roodgloeiend. Je hebt momenten dat de druk oploopt; bijvoorbeeld als een klant zonder warm water zit of een school zonder ventilatie, en dan wil je zo snel mogelijk een oplossing bieden.

Een van de leukste aspecten aan mijn werk vind ik het persoonlijke contact. Je zit op hetzelfde niveau als installateurs en hebt direct contact met klanten. Dat persoonlijke maakt mijn werk niet alleen leuker, maar ook waardevoller. Want hoe beter je begrijpt wat er speelt bij een klant, hoe beter je samen tot oplossingen komt.

In mijn huidige rol kijk ik vooral naar structurele verbeteringen: komen bepaalde problemen regelmatig terug? Hoe verbeteren we samen met de leverancier de kwaliteit van onze producten. Kan de assemblage efficiënter? Het is een brede puzzel, waarin techniek, processen, communicatie en samenwerking samenkomen.

Mijn drijfveer: ontwikkeling

Vijf jaar geleden wist ik nauwelijks waar ik aan begon. Ik startte op de technische support en moest echt alles nog leren. Nu werk ik als kwaliteitscoördinator en denk ik mee over hoe dingen beter kunnen. Dat is ook precies waarom ik hier nog steeds zit: ik krijg de kans om te groeien en mezelf te blijven ontwikkelen.

Als ik terugkijk, ben ik vooral dankbaar. Voor de mensen die me hebben geholpen, voor het vertrouwen dat ik kreeg en voor de ruimte om af en toe iets te proberen wat niet meteen goed ging. Daar leer je uiteindelijk het meest van.

En ik ben nog lang niet klaar. Ik wil mijn rol verder laten groeien, processen slimmer maken en vooral samen met anderen bouwen aan producten waar we trots op kunnen zijn. De techniek vind ik superinteressant, maar het is vooral de samenwerking met collega’s die dit werk echt leuk maakt.

Ervaringen van onze collega’s

Maak kennis met Nick

Maak kennis met Nick

Product Development Engineer

Hoi! Ik ben Nick en werk nu zo’n anderhalf jaar bij Groupe Atlantic Nederland als product development engineer voor…

Lees Nick’s verhaal
Maak kennis met Nick

Maak kennis met Frank

Technisch Adviseur

Mijn naam is Frank en ik ben iets meer dan twee jaar werkzaam als technisch adviseur bij Groupe Atlantic Nederland voor het…

Lees Frank's verhaal
Maak kennis met Kerensa

Maak kennis met Kerensa!

Commercieel medewerker

Ik ben Kerensa en ik ben ongeveer anderhalf jaar geleden begonnen bij Groupe Atlantic Nederland, op de binnendienst, als…

Lees Kerensa’s verhaal

Sluit je aan bij

Groupe Atlantic Nederland

Ontdek alles over onze cultuur