Skip to main content

Maak kennis met Guido!

Mijn naam is Guido en zeven jaar geleden begon mijn avontuur bij Groupe Atlantic Nederland, toen nog Orcon BV en Thercon BV.

Een oud-collega benaderde mij omdat de logistieke afdeling snel aan het groeien was en extra hulp nodig had. Met een jaarcontract begon ik in het magazijn, waar ik al snel de kans kreeg om veel te leren over de producten.

Het duurde niet lang voordat ik doorstroomde naar de rol van teamleider magazijn. Dat was een mooie tijd, waarin ik met veel plezier een klein team aanstuurde.

Van magazijn, naar inkoop

In de beginjaren bij GANL maakte ik de snelle groei van het bedrijf van dichtbij mee. Het logistieke team groeide dus ook, wat leidde tot veel nieuwe kansen en uitdagingen.

Door de uitbreiding ontstonden er nieuwe functies en kreeg ik steeds meer contact met andere afdelingen, zoals inkoop. Toen de toenmalige inkoper vertrok, werd mij gevraagd of ik interesse had om die rol over te nemen.
Mijn nieuwsgierigheid en het vooruitzicht om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, maakten de beslissing gemakkelijk.

Het was even omschakelen van het magazijn naar kantoor, maar het voordeel was dat ik nog steeds nauw betrokken bleef bij de logistieke processen.

Groei en specialisatie

In de afgelopen jaren is ook ons inkoopteam flink gegroeid. Waar we ooit met één inkoper begonnen, hebben we nu een heel team dat zich specialiseert in verschillende productgroepen.

Ik richt me nu vooral op airco’s en utiliteit, terwijl collega’s zich bezighouden met warmtepompen en ventilatie. Het is mooi om te zien hoe we samen steeds efficiënter werken.

Daarnaast vind ik het leuk om veel contact te hebben met onze leveranciers en om betrokken te zijn bij prijsafspraken en onderhandelingen.

Samenwerking

Wat ik echt waardeer in mijn werk, is de sterke samenwerking tussen de verschillende teams: inkoop, verkoop en logistiek. Doordat ik zelf in het magazijn heb gewerkt, begrijp ik de processen door en door, en dat helpt enorm in de communicatie en afstemming tussen de afdelingen.

Het doel is altijd om ervoor te zorgen dat onze klanten de juiste producten op tijd ontvangen, en dat doen we met zo min mogelijk verspilling en uitstoot. Dit vereist goed teamwork, zowel binnen ons team als met andere afdelingen zoals service en verkoop. Het voelt echt als één groot team, waarin iedereen naar hetzelfde doel toewerkt.

Hierbij ben ik ook trots op de duurzame stappen die we als bedrijf zetten. Of het nu gaat om het besparen van transportkosten of het terugdringen van uitstoot, ik vind het mooi dat we hier actief aan bijdragen. Hoewel mijn focus vooral op efficiëntie ligt, is het fijn om te weten dat we ook bijdragen aan een beter milieu.

Mijn werkdag

Elke dag brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, variërend van het oplossen van levertijd issues / voorraadverschillen tot het snel schakelen bij onverwachte situaties. Ook is het belangrijk dat de orderbevestigingen van de leveranciers correct verwerkt zijn in ons systeem.

Ik werk nauw samen met mijn collega’s om ervoor te zorgen dat de supply-chain soepel verloopt. Dat betekent dat we continu bezig zijn met het beheren van inkoopbestellingen, het afstemmen van leveringen en het optimaliseren van onze opslagruimtes.

Flexibel zijn is ook belangrijk, indien nodig ondersteunen we onze collega’s met de werkzaamheden. Denk hierbij aan inventariseren van artikelen / onduidelijkheden bij binnenkomende bestellingen.

Samen met overige collega’s besteden we veel tijd aan het analyseren van markttrends en het maken van verkoop/inkoop forecasts. Dat is echt een voortdurend proces, waarbij we proberen zo goed mogelijk te anticiperen op de behoeften van onze klanten en de ontwikkelingen in de markt.

Uitdagingen

Een van de meest uitdagende tijden was tijdens de COVID-19-pandemie.
Wereldwijd waren er enorme verstoringen in de supply chain, maar ondanks dat is het ons gelukt om onze klanten in Nederland te blijven bedienen.

We moesten creatief zijn en soms flink zoeken naar onderdelen. Dit was leerzaam en ook deels een andere manier van werken. Af en toe ook stressvol, maar leuk om te zien hoe we dit als team/organisatie voor elkaar kregen. We hebben toen echt het verschil kunnen maken.

Betrokkenheid

Wat GANL voor mij bijzonder maakt, is de betrokkenheid van iedereen. Van de informele vrijdagmiddagborrels tot de activiteiten van de personeelsvereniging, er is altijd iets te doen. Dit zorgt voor een hechte band tussen collega’s, wat het werk niet alleen leuker maakt, maar ook beter.

En hoewel het bedrijf in de loop der jaren flink is gegroeid en steeds meer corporate kenmerken heeft gekregen, voel ik me nog steeds helemaal op mijn plek. De menselijke maat wordt niet vergeten en ook de arbeidsvoorwaarden groeien mee met het bedrijf en de moderne verwachtingen bij een werkplek.

Ik vind het prettig dat er bij GANL echt naar je wordt geluisterd en dat er rekening wordt gehouden met je persoonlijke situatie, in mijn geval, jonge vader met een gezin.

Zo helpt de mogelijkheid om thuis te werken en de flexibiliteit die daarbij komt kijken, mij om een goede balans te vinden tussen werk en privé. Ik voel me gehoord en gesteund, wat mijn motivatie alleen maar versterkt.

Blijven leren

Er komen steeds nieuwe projecten en verbeteringen waar ik aan mee kan werken. Indien gewenst zijn er volop mogelijkheden binnen de organisatie om door te groeien. Daarbij is de markt waarin we opereren continu in beweging, en dat zorgt ervoor dat mijn werk uitdagend en afwisselend blijft.

De afgelopen jaren heb ik veel geleerd en ik kijk ernaar uit om mezelf verder te ontwikkelen, vooral op het gebied van onderhandelen en contracten / meedenken met het inrichten van ERP projecten zoals WMS (Warehouse Management System).

Ik kijk uit naar alles wat de toekomst bij GANL nog gaat brengen!

Join the team!

Wil jij je net als Guido op jouw eigen manier impact maken en samen werken aan een duurzaam (all-electric) binnenklimaat voor heel Nederland, samen met een hoop leuke collega’s? Bekijk dan nu onze openstaande vacatures hier en join the team!

bekijk de vacatures

Leave a Reply